SELAMAT BERKUNJUNG KE HALAMANKU...

Selasa, 12 Mac 2013

DARIPADA HATI KE HATI

As salam....semua rakan blog....Selasa dah hari ni....semalam saya tak bersiaran...tapi ada buat BW....semalam....ada sedikit kerisauan di dalam hati......pagi ni singgah rumah Miss Purple....terasa ada semangat kembali untuk bersiaran hari ni....selepas singgah rumah dia tengok dia tulis La Tahzan....jangan berdukacita...Allah ada...sambil mendengar alunan lagu...Don't Forget Allah....

Sebenarnya selepas menjenguk anak sulung hujung minggu lepas....selepas bertemu dan berbicara daripada hati ke hati....rasa aku patah semangat...tapi aku tak boleh biarkan...AKAR MESTI KUAT...baru pokok tak tumbang...

Anak aku dah mula mengalami homesick....minggu lepas dalam sehari 4 kali dia talipon rumah...hari jumaat petang tu kata pulak..."Maafkan Hakim,kalau Hakim ada buat silap..." aku yang sedang membaca surah al-kahfi selepas asar petang jumaat tu rasa tersentuh sangat...nak kupendamkan saja...risau pula..sebab macam ada kelainan sekali...selalunya dia susah nak minta maaf....aku pun suarakan hal tu pada Abang...Abang pun jadi tak berapa sedap hati....malamnya pula  dia akan talipon setiap 11.15 malam selepas prep malam...dia tak talipon....Abang tanya aku...kenapa Hakim tak talipon ye...aku jawab fikir positif je...dia malas la tu...

Tu yang kami pergi jenguk dia hujung minggu lepas tu...nak ikutkan lagi 3 minggu cuti sekolah seminggu...dan minggu lepasnya pula baru ambil dia balik cuti bermalam ....

Jadi semalam aku buat sedikit research....homesick....cara mengatasinya.....

Salah satu jalan untuk mengatasi homesick ialah dengan cara menyibukkan diri........
tengahari semalam dia talipon sebelum prep petang....dia kata dia nak masuk sukan ragbi boleh ke...aku kata kalau Hakim suka....masukla....(sebab dia akan turun ke padang  berlatih setiap petang hujung minggu)..
aku pula bagi dia sedikit kerja (nak bagi dia lupa tentang homesick dia tu)..."Hakim, mak bagi kerja boleh?..."apa dia?.."Ambil kertas, tulis tarikh,masa,nama barang dan harga..."...kenapa aku suruh dia buat macam tu...sebab aku nak ajar dia buat rekod perbelanjaan dia di asrama....aku nak buat budget perbelanjaan untuk dia...tahu-tahu je la budak lelaki...ada yang pandai berjimat berbelanja...dan ada juga yang tak pandai lagi berjimat cermat dan membuat simpanan...kalau masa di rumah dulu boleh aku kawal...tapi bila dah jauh ni...macam ni la...

YA ALLAH...BANTULAH ANAKKU...KUATKAN SEMANGATNYA.....TOLONGLAH DIA UNTUK MENGATASI MASALAHNYA..TEGUHKAN IMANNYA....JAUHKAN DIA DARIPADA GANGGUAN IBLIS DAN SYAITAN YANG DIREJAM...AAMIIIIN.

17 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

amin :)

Ummi Amirah berkata...

insyaAllah dia akan ok, Laila. Mula2 memang perit utk dia. Doa byk. Anak akak, Hidayat, belum 11 tahun pun, dah 3 bulan di madrasah. Semalam si abang (sebulan dgn dia) balik Dengkil semula, menangis dia, sian. Sama2 kena tabahkan hati. Semoga Allah menjaga anak-anak kita dari musibah dan memudahkan semua urusan aameen.

nor laila berkata...

Anum, terima kasih...sama-sama doakan untuk anak kak Laila ye...

izan mama mia berkata...

mg segalanya dipermudahkan.... saya xder pengalaman camtu ..mmg xtau nak bg respond apa..

nor laila berkata...

Kak Intan, masa kita dulu seingat-ingatnya ada tak jadi macam anak-anak kita sekarang ye...habis tu, anak kak tu balik terus ke..ujian nak mendidik anak-anak..bukan mudah rupa-rupanya..berdoa terus berdoa..buat solat hajat dan baca Yaasiiiiiin setiap malam...InsyaAllah.

nor laila berkata...

Izan, terima kasih, aamiiiin...sekurang-kurangnya izan boleh tahu daripada pengalaman orang lain...

Mrs Velentine berkata...

amin semoga masalah anak akak dapat diatasi

Mrs Velentine berkata...

amin semoga masalah anak akak dapat diatasi

Kakzakie berkata...

Sebagai ibu kakak dapat rasakan macam mana sebak hati Laila.

Kakak dah merasa ini Laila. Tapi anak sulung kakak kuat walau baru 13 tahun. Tapi anak kedua kakak macam Hakim asyik telefon aje. Kakak pulak jenis cengeng sama bila habis cakap aje kakak pun menangis sama. Tiap-tiap minggu kakak ke asrama. Sekarang dah tingkatan 2 dah ok hihi... kena tunggu anak bungsu pulak tak tahu macam mana...

Kesuma Angsana berkata...

amin2... doakan saje utk anak2 kita ye

hainom OKje berkata...

alah dia baru lepas dengar tazkirah ustazlah tu....kat asrama kan macam2 aktiviti La....
Yelah lagi pun dia tu baru tingkatan 1 kan macam kecik lagi!

Ratu Hatiku berkata...

Amin....Doakan yg terbaik buat Hakim...

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Semoga Allah perkenankan doa Laila dan semoga anak Laila tabah hatinya.

Anak bongsu kak ani juga kena kejutan tu semasa tingkatan 2 di sekolah asrama penuh.

Ada juga dia suarakan nak balik sekolah dekat rumah, kami beri masa hingga akhir tahun, kalau masih tak tahan, abahnya kata, kita pindah sekolah di Shah Alam.

Akhir tahun kami tanya, dia dah seronok di sekolah tu katanya.

QasehnyaRania berkata...

amin.
kak, ada masa jom join ga, nak :)


http://lobaksusue.blogspot.com/2013/03/mini-ga-sempena-2nd-anniversary.html

Ummi Amirah berkata...

Hidayat masih terus belajar di madrasah tu. Sebelum abangnya balik Dengkil, abangnya pesan kat otai-otai geng dia minta tolong tengok2kan si adik hehehe ... saja je bagi kuat semangat. Masa nak sesuaikan diri ni tak sama pada anak2. Ada yang ambil masa sekejap je, ada yang agak lama sikit. Kita kena banyak doa dan sabar. InsyaAllah.

MyFreeMinded berkata...

Ala akak, saya lak yang terasa bila akak ajar anak akak suh belajar buat budget tu sebab saya ni.. hehehe, bab2 budget ni out. :)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum aunty, saya nk minta pendapat.. Saya ni jenis yang manja sikitla dgn mak.. Saya ada niat nk masuk asrama tapi saya takut saya tak boleh lawan rase homesick tu.. Saya harap aunty dpt bagi sikit nasihat๐Ÿ˜…