SELAMAT BERKUNJUNG KE HALAMANKU...

Selasa, 5 Mac 2013

KENAPA ERK....

Jangan menyapu waktu dalam pantang....itu adalah pesanan jiran-jiran lama aku dulu...

Waktu dalam pantang anak pertama dan kedua aku memang langsung tak sentuh penyapu langsung...ye la waktu tu aku berpantang penuh dengan jagaan dan kawalan emakku...aku berpantang di rumah emak ...bila bersalinkan anak ketiga pula emak pula ke rumah aku....lepas 20 hari emak balik dah....aku tinggal la 4 beranak di rumah dengan anak sulung berusia 2 tahun dan anak kedua berumur 3 tahun. Abang pula kerja dari awal pagi  lagi hingga ke senja...pengalaman yang sangat besar....nak tinggalkan bayiku waktu tu pun cukup risau....mana ke nak mandi...mana ke nak ke tandas tukar pad...mana ke nak masak...keadaan waktu tu memang tunggang-langgang. Aku tak pernah bersalin bedah...

Anak-anak yang 2 orang tu akan sentiasa makan,main dan buat sepah rumah....aku ni tak suka tengok rumah berkecah...awal pagi aku akan sapu rumah...tengahari sapu lagi...petang sapu lagi....

Siapa nak basuh kain baju lagi....nak harap Abang dia balik dah  senja...mana dia nak basuh kain pula...aku jugak...tak basuh tangan pun...mesin yang basuh....

Selang seminggu aku buat kerja-kerja seperti itu...aku diserang demam sejuk badan...

Sudahnya aku duduk di wad dengan bayiku di rumah emak manakala anak-anak yang lain di rumah PIL...

Sebab tu aku katakan sebelum ni...pengalaman aku berada dalam tempoh pantang banyak mengajar aku untuk menjalani tempoh pantang kali ini...

Mungkin orang lain tak kisah pun buat kerja-kerja rumah tu waktu pantang kalau dah tiada siapa nak diharapkan...dan mungkin juga orang lain memang tak buat langsung kerja-kerja rumah sepanjang tempoh berpantang...

19 ulasan:

Nurzakiah Hanum berkata...

assalamualaikum
singgah pagi :)

Ummi Amirah berkata...

dah namanya pantang, buat la gaya pantang Lela hahaha ... nak mengemas kawkaw tunggu abih pantang karang bentan plak ... badan kita ni kata orang tua kalau dah biasa pantang kena la ikut pantang, kalau dari anak satu memang lasak tiga hari beranak dah drive keta, boleh je nak lenjankan badan. semoga Allah bagi Lela cepat sembuh dan kekuatan zahir batin untuk menguruskan kehidupan sehari-hari insyaAllah. :D

Kakzakie berkata...

Sebaiknya berpantanglah ikut cara keluarga kita. Kakak memang berpantang penuh tak buat kerja. Cuma mungkin sebab kakak ada maid/bibik jadi kerja-kerja semua dia yg buat...

Biarlah sepah sikit tapi jaga kesihatan daripada memudaratkan.

izan mama mia berkata...

err..slp taip kot,..anak sulung 2 tahun anak ke 2 , 3tahun..ehe..

saya dulu,..2 minggu jer org jaga,..pastu semua buat sendiri siap ddk berdua jer ngan baby,..suami balik hujung minggu sahaja...dah laa oprex...terus serik xnak beranak dah..hihi

pantang xleh menyapu tu mmg xpernah dgr,..sbb saya kena buat semua kerja...xder sapa tlg pun selepas 2 minggu...

hainom OKje berkata...

Aku pantang anak sulung dgn emak kat kg tapi cembeng bila kena tinggal dgn brahim...anak ke 2 sekejap je dgn emak kot....anak ke 3 ada maid... walaupun tak buat keje, tapi anak yg ke tiga tu 2 minggu dah bawak keta...htr bidan balik sebab brahim dah keje!

nor laila berkata...

Anum, wa'alaikumussalam...

nor laila berkata...

Kak Intan, Aamiiiin...nasihat kak intan daripada serumah dulu hingga selamanya..alhamdulillah..

nor laila berkata...

kakzakie, senang la akak..ada maid...jangan maid semuanya tau...

nor laila berkata...

Izan, ha'ah betul la mama mia....silap menaip tuuuu...terima kasih sebab prihatin...much..much..

nor laila berkata...

Izan, kadang-kadang tu banyak faktor kan izan yang buatkan kita ni fobia dan trauma nak beranak...ye la..bukan senang Allah nak ampunkan dosa-dosa kita ni kan..

Ratu Hatiku berkata...

Salam kenal..tq follow blog akk ya...
Akk dlm pntang dijaga oleh mak mentua. Mmg xbuat apapun :D

Kesuma Angsana berkata...

plg penting kena jaga wakutu berpantang tu. KA pun sebenaryner pernah bentan.. so mmg sentiasa beringat.... nanti2 KA cerita ye

Mak Long a.k.a Kunang-kunang berkata...

Salam Nor Laila,

Untung orang yang masih ada ibu ketika bersalin. Penjagaan ibu sendiri memang the best.

Kalau rasa seram sejuk masa dalam pantang tu, itu tandanya bentam (betul ker ejaannya ni).

nor laila berkata...

Ratu hatiku, sama-sama dan terima kasih kembali...MIL dan emak kandung sama juga kan...

nor laila berkata...

KA, bentan erk...saya waktu tu berpantang 60 hari...

nor laila berkata...

Mak Long a.k.a Kunang-kunang, bonus untuk sesiapa yang masih ada emak lagi untuk tolong tengok-tengokkan atau jaga masa dalam pantang..bentan atau bentam ye...kena semak balik ni...

nor laila berkata...

Hainom, kalau boleh memang nak suami jaga waktu pantang tapi suami tak matang lagi...huhu

hainom OKje berkata...

Tak matang apa ke bendanya... 4 dah keluar huhu...

nor laila berkata...

hainom, apa-apa pun pengalaman mengajar semua...bila dah terantuk barula nak beringat...