SELAMAT BERKUNJUNG KE HALAMANKU...

Jumaat, 10 Mei 2013

MENANGANI MASALAH PAKAIAN TERKENA CAT

Hakim mengadu t-shirt putih sekolahnya terkena cat waktu aktiviti mengecat sewaktu perkhemahan jati diri di Air Tawar Perak..."macamana nak hilangkan mak?" soalnya. Mana nak cari minyak tanah zaman sekarang ni....susah-susah sangat ambil sabun mandi cuba gosok-gosokkan la....tu je yang emaknya tahu kalau apa-apa masalah pada pakaian yang terkena kotoran yang susah nak tanggal.

Aleh-aleh dia tak buat pun, dibawanya balik ke rumah t-shirt tu tak berbasuh langsung....kerja emak juga la ni....Alhamdulillah emaknya ni sudah sembuh daripada pembedahan......sebenarnya malas juga nak menggosok-gosok t-shirt tu dengan sabun mandi....sudahnya emaknya ni cuba rendam je dengan clorox semalaman....tak mahunya hilang...esoknya cuba buat macam yang diajarkan pada anaknya hari tu...gosok-gosokkan t-shirt tu dengan sabun mandi.....menjadi juga teori ni.....teori ni pun dapat daripada kakak ipar yang dulunya ajar waktu nak hilangkan minyak hitam yang terkena pada baju raya anak-anak waktu kecilnya dulu....tu je caranya kata kakak ipar sulung tu....betul juga la....hilang kotoran tu..bersih semula pakaian tu....

Pada kakak ipar sulung (isteri abang kandung sulung)...terima kasih ye....sampai sekarang berguna tunjuk ajar kak Jun tu..didoakan semoga ayah kak Jun dicepatkan sembuh daripada penyakitnya. Aamiiiin.

4 ulasan:

PutriPurnama berkata...

Assalammualaikum Nor Laila,

Terimakasih kongsikan petua hilangkan cat dengan menggunakan sabun mandi.
Doa restu dari kejauhan untuk Nor semoga cepat sihat dan ceria selalu.Allah bersamamu.Amin.

MyFreeMinded berkata...

tak tau lak boleh guna sabun mandi sebab biasa pakai minyak je.. hehehe

Ilmu baru untuk hari ni..

OKje berkata...

Betul....sabun mandi mmg ada kalanya ubat paling mujarab..... daki2 daki pun boleh hilang

Tanpa Nama berkata...

petua yng bagyus ni. hope everything goes well with u & family yer