SELAMAT BERKUNJUNG KE HALAMANKU...

Selasa, 30 Oktober 2012

MENYELUSURI ERTI PENGORBANAN...

Alhamdulillah...dapat berkarya lagi selepas berhari raya AidilAdha 1433H

Sambil mendengar alunan Zikir Penenang Hati...

Ingatkan tak ada kunjung mengunjung raya Haji ni...rupa-rupa gaya orang-orang di Gerik ni sebaliknya...macam hari raya Puasa juga...ada makan-makan...tiap-tiap rumah ada kuih raya...lemang,ketupat,rendang,nasi impit dan ada yang buat bihun tomyam,mee rebus...duit raya budak-budak pun ado...

Banyak ekor juga lembu-lembu yang dikorbankan....Alhamdulillah...dapat jugala sedikit daging korban...dapat pula makan sup tulang lembu....fuh! kalau tak ada penyakit darah tinggi tak apa....apa lagi lepas je pekena sup tulang lembu...cepat-cepatla cari penawarnya...air kelapa muda...kaitla kelapa muda tu...anak-anak pun bagi minum jugak...mana taknya angah sampai termuntah malam tu...banyak sangat makan macam-macam....

Menyelusuri erti PENGORBANAN...sempat juga aku mendengar segmen di TV1 RTM pada pagi khamis lepas oleh tetamu jemputan Dr Hasnan...dari UKM....sungguh mendalam sekali pengertian pengorbanan itu..berkorban ni bukannya hanya untuk lembu yang kita korbankan dan dagingnya kita sedekahkan.....tetapi berkorban itu sangat luas....kita boleh berkorban tentang wang,masa,tenaga dan jiwa....kita korbankan wang untuk bersedekah...kita korbankan masa untuk keluarga...kita korbankan tenaga untuk insan-insan yang memerlukan....kita korbankan jiwa untuk membahagiakan orang.....sanggupkah kita....berkorban apa saja....harta ataupun nyawa.....sebenarnya ini bukanlah apa yang Dr tu katakan...tetapi apa yang Lailasuka-suka dapat faham daripada kata-katanya.....tersentuh juga hati ini bila mendengar kata-kata beliau tentang pengertian pengorbanan....Lailasuka-suka  belum dapat nak korban lembu lagi....jadi Lailasuka-suka korban tentang hal lain la...kira masuk juga pengertian pengorbanan tu kalau ikutkan kata-kata Dr tu.....

Semoga akan tercapai juga niat untuk berkorban lembu....tujuannya adalah untuk kita di akhirat kelak
Sungguh besar pahalanya dapat memberi sedekah daging lembu yang kita korbankan itu....selama ni...asyik terima daging lembu korban....satu hari, kita pula yang memberi daging lembu korban.....selain korban  boleh juga buat aqiqah...InsyaAllah

Jadi oleh kerana Lailasuka-suka belum lagi masuk nama korban lembu untuk AidilAdha...maka tiadalah gambar lembu korban dalam entri Lailasuka-suka ni.......habis tu nak muat turun gambar apa yang berkaitan dengan  entri ni ye........




2 ulasan:

hainom OKje berkata...

Puas eh makan lembu laila suka-suka.... he...he..

nor laila berkata...

Puas sangat-sangat....setahun sekali...makan puas-puas le...hehe,tahun depan kot boleh lagi...SEMOGA DIPANJANGKAN USIA,AAMIIIIN...dapat merasa daging korban lagi..hehe,