SELAMAT BERKUNJUNG KE HALAMANKU...

Ahad, 9 Disember 2012

Durian Oh Durian

Semalam baru je sebut rasa nak makan durian...EH, macam tahu-tahu je abangku apa yang aku rasa....

Semalam memang rasa berat sangat badan ni...tapi kugagahkan jugala kan...anak-anak nak makan...tak kan nak beli je makanan di kedai tu...manakan kenyang...setakat jajan dan aiskrim tu...
Walaupun awal-awal pagi dah kusiapkan nasi goreng biasa dan teh o...tapi bila dah jam 12 tengahari mesti la nak makan nasi berlauk pula...teringat dalam peti sejuk tu....cuma ada ikan yang sudah siap kulumur garam dan kunyit...apalagi untuk digoreng la...tapi nak buat gulai lemak pun boleh...teringat abang sebut nak makan kari telur semalam...la, telur dah habis...kena keluar jugala aku hari ni...hemmm, nak beli telur...nak beli telur...dik, telur habis ke..haah kak petang nanti baru masuk...la, kentang pun habis...haah kak, aku ni kan peramah, walaupun pasar basah tu baru je beroperasi...tak salah pun kalau kita ramah dengan orang kedai ni..untung-untung dapat dikurangkan harga....maklumla je kan...hemm, nak masak apa aku nanti...nampak je labu yang separuh tu...datang idea nak buat gulai labu...tak payah lama-lama kat kedai ni...kang banyak pula nak beli...sempat lagi tu capai gula,tepung,cili kering dan asam keping...tu semua bahan asas tu....jangan sampai habis stok di dapur...RM8.40 semuanya...bajet RM10.00 je untuk duit dapur sehari...boleh kan...

Siap! gulai labu,ikan goreng dan sambal belacan untuk makan tengahari (maaf, tak ada gambar)...hemm tapi makan tengahari dah pukul 4 petang...dah badan ni kan agak berat hari ni...lambat siap la masak..sebelum tu aku dan anak-beranak makan kuih kasui habis separuh dulang....sambil tu alas-alas perut makan nasi dengan telur dadar je dulu...eh ada pula telur...tu la ada 3 biji je yang dah kugoreng awal sebelum ke kedai...nak tambah stok telur di dapur...

ABANG DAH BALIK...yey yey abang bawa balik durian dari kampung....YES! kata Siti Aisyahku...dia memang suka makan durian sejak usianya 2 tahun lagi...lepas la teringin aku semalam rasa nak makan durian..makan jangan berlebihan...biar berpada-pada...untuk mengelakkan bahaya...




2 ulasan:

hainom OKje berkata...

Tulahkan ..jadi emak ni keje asyik masak je...hu..hu... nak buat cam ne?...layan ajelah!

Durian mmg sedap....

nor laila berkata...

hainom OKje, memang kena layan..kalau tak...anak-anak kelaparan..